вівторок, 8 грудня 2015 р.

Екологія. Урок 4

Цілі уроку: ознайомити учнів із поняттям ноосфери, розгля­нути уявлення про місце людини в природі та її взаємодію з нею на різних етапах історичного роз­витку людства; визначити масштаби й наслідки антропогенного впливу на природне середовище на сучасному етапі; розвивати навички застосу­вання знань інших курсів; виховувати раціональ­не ставлення до природних ресурсів.

ХІД УРОКУ
Організаційний етап
Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Що таке біосфера?
Які особливості притаманні живій речовині?
Які властивості притаманні складним системам?
Чому в живій і неживій природі хімічні елементи поширені в різних пропор­ціях?
III.    Вивчення нового матеріалу
В. І. Вернадський ще в першій половині XX століття передбачав, що біосфе­ра розвинеться в ноосферу (термін запропонував 1927 року французькі вчені Е. Леруа та П. Тейяр де Шарден). Спочатку В. І. Вернадський розглядав ноосфе­ру (від грецьк. ноос — розум) як особливу «розумову» оболонку Землі, що роз­вивається поза біосферою. Але згодом він дійшов висновку, що ноосфера — це певний стан біосфери, за якого розумова діяльність людини стає визначальним фактором її розвитку. Зокрема, він зазначав, що біосфера переходить у новий етап — ноосферу — під впливом наукової думки й людської праці.
Отже, ноосфера — це якісно нова форма організації біосфери, яка форму­ється внаслідок її взаємодії з людським суспільством і передбачає гармонійне співіснування природи й людини.
Вчення Вернадського про ноосферу включає чотири основні положення:
1.       Ноосфера — історично останній стан геологічної оболонки біосфери, що пе­ретворюється діяльністю людини.
2,      Ноосфера — сфера розуму і праці.
8. Зміни біосфери обумовлені як свідомою, так і підсвідомою діяльністю лю­дини.
4. Розвиток ноосфери пов'язаний з розвитком соціально-економічних факто­рів.
Ноосфера відрізняється від попередніх станів біосфери величезною швид­кістю свого розвитку. Згідно з концепцією ноосфери, людство перетворилося на найпотужнішу геологічну силу на планеті. Вернадський підкреслював, що про­тягом останніх 500 років воно освоїло нові форми енергії — парову, електричну, атомну — і навчилося використовувати майже всі хімічні елементи. Людство освоїло всю біосферу й одержало набагато більшу, порівняно з іншими організ­мами, незалежність від навколишнього середовища. Наукова думка й діяль­ність людини змінили структуру біосфери: незаймана природа швидко зникає, з'являються нові екосистеми та ландшафти — міста, культурні землі, для яких характерні простіші угруповання організмів.
За ступенем трансформації людською діяльністю екосистеми поділяють­ся на такі види:
природні — у промислово розвинутих країнах екосистем, не захоплених людською діяльністю, майже не залишилося, хіба що в заповідниках;
антропогенно-природні — лісові насадження, луки, ниви хоча й складають­ся майже винятково з природних компонентів, але створені й регулюються людьми;
антропогенні — переважають штучно створені антропогенні об'єкти й, крім людей, можуть існувати лише окремі види організмів, що пристосувалися до цих специфічних умов. Прикладом є міста, промислові вузли, села (у межах забудови), кораблі тощо.
IV.     Практична робота
Тема роботи. Аналіз особливостей історичних етапів взаємодії суспільства та природи
Мета роботи: провести аналіз особливостей історичних етапів взаємодії сус­пільства і природи.
Обладнання й матеріали: картки з текстом для практичної роботи; карти країн, які потрібні для виконання роботи.
Хід роботи
Варіант 1
Ознайомтесь із матеріалами підручника чи роздавальної картки й виконай­те завдання.
Проаналізуйте особливості взаємодії природи й суспільства на прикладі України в період 1950-1990 років. Визначте найбільші проблеми, які виникли внаслідок впливу людини на природу в цей період. Обґрунтуйте свою точку зору.
Варіант 2
Проаналізуйте особливості взаємодії природи і суспільства на прикладі Великобританії в період 1800-1900 років. Визначте найбільші проблеми, які виникли внаслідок впливу людини на природу в цей період. Обґрунтуйте свою точку зору.
Варіант З
Проаналізуйте особливості взаємодії природи й суспільства на прикладі Давнього Єгипту в період IIIII тисячоліть до нашої ери. Визначте найбільші проблеми, які виникли внаслідок впливу людини на природу в цей період. Об­ґрунтуйте свою точку зору.

V.      Домашнє завдання

Немає коментарів:

Дописати коментар